Наскільки інспектори податкової служби та інші органи контролю задоволені електронними документами? Чи не вимагатимуть вони паперових?
Згідно із чинним законодавством (обґрунтування нижче) і державна фіскальна служба, і будь-які інші державні органи не мають підстав вимагати паперові документи у тих випадках, коли електронні документи були підписані з використанням електронно-цифрового підпису (ЕЦП) від акредитованих центрів сертифікації ключів (АЦСК). Наприклад, ось офіційна відповідь від ДФС на запит правомірності використання ЕЦП.
Наскільки правомірним є використання ЕЦП для ведення документації?
Загальні умови укладання господарських договорів, установлені ст. 179 Господарського кодексу України, частина 7 якої відсилає до правил Цивільного кодексу України (далі — ЦК) щодо порядку здійснення угод.
Виходячи зі змісту ч. 2 ст. 202 ЦК, договір є багатостороннім правочином.
Форми правочину визначено ст. 205 ЦК. Так, угода може здійснюватися як усно, так і в письмовій формі, а сторони мають право самостійно визначати форму угоди, якщо законом установлено обов'язкову форму для певних видів угод.
Угоди між юридичними особами за ст. 208 ЦК необхідно вчиняти у письмовій формі.
Вимоги до письмової форми встановлено у ст. 207 ЦК, а саме: утримання угоди має бути зафіксоване в одному або кількох документах (зокрема в електронних), які підписані сторонами (скріплення печаткою — за домовленістю сторін).
Варто звернути увагу, що Цивільний кодекс ототожнює письмову та електронну форму вчинення правочину (ст. 205 ЦК), а підписання та скріплення печаткою електронного документа регламентоване Законом України «Про електронні документи та електронний документообіг» (далі — Закон «Про ЕД») та Законом України «Про електронний цифровий підпис» (далі — Закон «Про ЕЦП»).
Так, у визначенні поняття «оригіналу електронного документа» ст. 7 Закону України «Про ЕД» електронний цифровий підпис прирівнюється до власноручного.
ЗУ «Про ЕЦП» встановлює певні вимоги визнання ЕЦП рівного власноручному підпису: ЕЦП підтверджено з використанням чинного на момент накладання підпису посиленого сертифіката ключа, якому відповідає особистий ключ підписувача, за допомогою надійних засобів цифрового підпису.
Так, виходячи з викладеного, укладання юридичними особами господарських угод в електронній формі з використанням сторонами ЕЦП є повністю правомірними.
Чи можна використовувати документи в електронній формі як доказ у судових справах?
Так. Для цього до суду подається копія електронного документа та роздрукований звіт про перевірку цього документа. Копії цих документів слід завірити відповідно до вимог процесуального законодавства та правил діловодства, а саме: зробити позначку «КОПІЯ» у верхньому правому кутку першого аркуша кожного з документів, а також напис, що посвідчує, «Згідно з оригіналом» із зазначенням найменування посади, прізвища та ініціалів особи, яка показала копію (підпис особи скріплюється печаткою підприємства чи його структурного підрозділу).
Суди самі повинні використовувати ЕЦП під час розміщення копій судових рішень на офіційному сайті Єдиного державного реєстру судових рішень Так, пунктом 12 Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень, затвердженого Постановою КМУ від 25.05.2006 № 740, встановлено: «12. Суди надсилають адміністратору Реєстру копії всіх судових рішень винятково в електронній формі із застосуванням автоматизованої системи документообігу суду з використанням електронного цифрового підпису, що передує видачі копії судового рішення». «Електронна копія судового рішення — складена в суді у вигляді електронних даних ідентична судовому рішенню за документарною інформацією та реквізитами електронний документ, засвідчений електронним цифровим підписом особи, яка підписала зазначене рішення, що може бути перетворено електронними засобами на візуальну форму;»